Helgeland museum, avdeling Herøy, presenterer månedskonkurransen i Herøyfjerdingen.
Hver måned leter vi opp en raritet som dere skal finne navnet på.

Det ser ut til at Januaroppgaven var både interessant og lett for våre lesere. Vi fikk seksten svar og nesten alle visste at ”Safari” var en sigarettpakke. Bilde av tobakk på digitale media sanksjoneres som forbudt reklame. Derfor plikter vi å si litt om tobakk og reklame:

Tobakksbransjen var en reklamepioner i Norge – på godt og vondt. Ingen andre bransjer har skreddersydd sin markedsføring på en slik måte og med en slik kraft for å få tak i nye brukere, f.eks. kvinner. Knapt noen kvinner røkte på 20-tallet, men «likestillingen» ble sikret med slike reklamer

I takt med økende kunnskap om helsefaren ble reklamestrategien endret og sigaretten indirekte forsvart ved å fokusere på det naturlige og friske. På 60-tallet hadde vi derfor en rekke reklameannonser hvor modellene satt utendørs og i sportslige omgivelser. Å forsvare usunne produkter ved å koble dem til friluft, en aktiv livsstil og å fokusere på det rene og naturlige, er et velkjent triks (f.eks. Kvikklunsj-reklamen)

Norge innførte totalt reklameforbud for tobakk 1. juli 1975 som det femte land i verden.

Frøydis Falk fra Herøy ble trukket som vinner av ei t-skjorte.