I samlingen til Helgeland Museum finnes tusenvis av gjenstander, alle med sin historie, men ikke alle av dem er like dramatisk som den til et sigaretui hos avdeling Lurøy. Den henger nøye sammen med flaggskipet HMS Effinghams skjebne.

Av Ragnar Selnes, avdelingsleder Lurøy

HMS Effingham ble satt i tjeneste juli 1925 som flaggskip i 4 Cruser Squadron på East Indies Station, og seilte i Indisk farvann til september 1932. Ved hjemkomst ble hun flaggskip i hjemmeflåten til krigsutbruddet i 1939. Det ble foretatt ombygginger både i 1937 og i 1939.

Ved krigsutbruddet ble hun flaggskip i 12 Cruser Sqvadron. I førstningen ble Sqvadronen satt inn i Northern Patrol i den hensikt å blokkere den nordlige ankomsten til Europa. Etter kort tid i denne tjenesten ble hun satt inn i eskorteoppdrag i Nord-Atlanteren og i april 1940 opererte hun langs Norskekysten i anti-shipping patruljer. Etter angrepet på Narvik ble hun beordret nordover til Harstadområdet for å slutte seg til de allierte styrkene.

 

H.M.S. Effingham i 1938.

Etter ankomst Harstad ble hun flaggskipet til Admiral of the Fleet Lord Cork. Hun ble utsatt for flere tyske flyangrep, men aldri truffet. Hun deltok under den allierte landgangen i Bjerkvik 24. april, og denne dagen var den franske general Bethouart sammen med admiral Cork om bord i Effingham.

Han forteller: «Jeg sto på kommandobroen sammen med admiral Cork og batterisjefen, da de tunge kanonene på «Effingham» begynte å dundre rundt bena våre, og het luft slo oss i ansiktet og rev sigarettene ut av munnen, det var et øredøvende brøl.»

17. mai 1940, etter å ha tatt om bord 1050 soldater fra South Wales Borderes, en ambulanseavdeling, 150 tonn last og noen lette pansrede kjøretøyer, dro Effingham fra Harstad. Reisen startet kl. 04:00 18. mai, med en fart på 22 knop, målet var Bodø for å forsterke den stadig vikende sørfronten på Helgeland. Kursen ble lagt om Bliksvær en øygruppe sørvest av Bodø. Alt gikk etter planen, til katastrofen inntraff.

Da Effingham med eskorte nærmer seg Bliksvær, ligger det noen fiskere på utsiden av været og fisker sei. Fiskeren ser at skipene har kurs rett mot en grunne som heter Faksen. Plutselig ser de det forreste skipet hive på seg, men det flyter akkurat over grunnen, men for Effingham er det for sent. Tungt lastet klarer hun ikke en unnamanøver og smeller mot grunnen med et øredøvende brak. Hun klatrer opp over skjæret, baugen stiger mange meter. Så blir det stille før hun glir av skjæret, og raskt fylles med vann gjennom den knuste bunnen. Farvannet er så grunt at hun blir stående i overflatestilling på bunnen. Britene iverksetter straks redningsaksjon, ingen mister livet og evakueringen går raskt i det stille været. I tillegg kommer det mange sivile båter til hjelp.

Cresten eller hjelmmerket til HMS Effingham som var festet i fronten på brua, endte også sine dager på museum. 

Etter evakueringen ødelegger skipets besetning våpnene, og til slutt sender de en torpedo inn i forskipet som fører til at Effingham velter over på siden. 21. mai er britene igjen ved vraket hvor de skyter på henne med artillerigranater.

Før den siste ødeleggelsen av skipet har i mellomtiden min farfar den 19. mai 1940 vært ute ved vraket i forbindelse med et fraktoppdrag til Bodø, som på den tiden var i ferd med å bli evakuert.

Og slik fant sigaretuiet og andre gjenstander fra Effingham veien til Lurøy.

 

Kilder

Enoksen, Ivar. 2005. Tusen glemte menn og historien om den egentlige James Bond. Oslo: Schibsted

Haug, Andreas. 1995. Kampene i Norge 1940 bind 1. Sandefjord: Krigshistorisk forlag

Kersaudy, François. 1990. Kappløpet om Norge. Oslo: Grøndahl & Søn. Forlag

Nordanger, Trygve. 1975. Lang kyst. Bergen: Nordanger Forlag

Rohwer, Jurgen. 1981. Chronik des See kriegs 1939 – 45, Manfred Pawlak Verlagsgesellschaft mb H

http://www.vrakdykking.com/effingham.html