Hopp til hovedinnhold

Ukas objekt - uke 53

Dåpslua – et lite plagg med lange tradisjoner

Den er liten og den er vakker, den pynter og den verner, og den har historie og tradisjoner. I Norge har dåpsluene, som hodeplagg, blitt brukt til ritualer knyttet til overgangene i livet siden siste del av 1600-tallet.

Ordene dåp og døpe har sitt utspring i det gammelnorske deypa, deyfa, dæpa som betyr å dyppe. Fra gammelt av besto dåpshandlingen i å dykke hele kroppen ned i vann, og den var fra tidlig kristen tid for voksne og foregikk ved neddykking i vann. Etter hvert som barnedåp ble vanlig fikk man store, dype døpefonter i kirkene som barnet ble dyppet helt ned i. Først utover 1600-tallet ble det akseptert bare å ta av luen og stenke vann på barnets hode, slik det gjøres i dag.

Før i tiden ble barnet regnet som hedning før det ble døpt, og etter en lov av 1687 måtte barnet døpes innen åtte dager etter fødsel.  I Norge kunne det være langt mellom kirkene og prestetettheten var ikke spesielt høy. I og med at dåpen ble ansett som nærmest livsnødvendig ble det gitt opplæring i nøddåp i hjemmet når kirkedåp var umulig. Etter den lutherske lære er dåpen en nødvendighet og dåpen henspiller på at man blir tatt opp i den kristne menighet.

Dåpsluene i Norge viser mange variasjoner både i snitt, materialer og måten de er utsmykket på. De fleste steder i landet har luene vært forskjellig for gutter og jenter. Det var plaggets fasong som markerte barnets kjønn. I kirken var det tidligere – og visstnok opp til vår tid – skikk at guttene skulle døpes før jentene, og da var det behov for å markere forskjellen.

De eldste luene som er bevart i Norge, kan antagelig dateres tilbake til siste del av 1600-årene. Gutteluene kalles ”fem”- eller ”seks-stykks” lue og er sydd sammen av fem eller seks deler. Jenteluene finnes det to typer av; ”tre-stykkslue” og pullue. ”Tre-stykkslua” har et midtstykke som går fra panne til nakke med to avrundete firkantete sidestykker. Pullua består av to stykker, et rektangulært forstykke som er sydd til et halvsirkelformet nakkeparti. Disse luetypene har vært vanlige i hele Norge og i Norden.

Luene var ofte i fine stoffer, gjerne rester etter foreldrene sine bryllupsklær. Små biter av brokade, trykkete bomullsstoffer, silke og broderte stoffer av ulikt materiale. Fargene varierte etter som hva folk hadde, fra lyst via rødt, gult, grønt, rosa, og til mørkt. Luene ble ofte dekorert med gull- og sølvkniplinger, perler, paljetter, sløyfer, dusker, bånd, blonder, mynter, steiner og speil. All denne pynten ble ikke bare gjort for pyntens skyld, men også fordi man mente at symbolene, og metallet spesielt, kunne beskytte barnet mot onde krefter.

I dag er de fleste dåpsluene hvite, men ofte er gutte- og jenteluer litt forskjellig i formen. Gutter og jenter skilles gjerne fra hverandre ved farge på sløyfen de har rundt livet, dermed er ikke luen like viktig i formidlingen av kjønnet som i tidligere tider.

Dåpslua på bildet (VBH.G.009982) tilhører Helgeland Museum, avdeling Vefsn og er rundt 200 år gammel. Lua kommer fra Kulstadsjøen i Vefsn. Den er ei 5-bladslue med rysj og knytebånd. Fasongen viser at det er ei guttelue. Stoffet er silke med brosjeringer, hvor bunnfargen er rosa.

Den er pyntet med rosa silkebånd, tyllblonderysj og kniplinger med perler. Tidligere eiere var ekteparet Gjertrud Kristine Strøm, (født 1778) og Andreas Petersen Bech (født 1775), gjestgiver på Kulstadsjøen. Lua ble antakelig brukt til deres barn, født 1800/1801 og 1803.

 

Litteratur:

  • Christie, Inger Lise, 1990. Dåpsdrakter. C. Huitfeldt Forlag, Oslo
  • Halten, Kari-Anne Knutsdotter. 2005. En liten lue – litt til, Semesteroppgave, Drakt og Samfunn, NTNU, Trondheim
  • Primusregistrering i Helgeland Museum
Hopp over tidslinje

Hvordan bruke tidslinjen?

For å bruke tidslinjen kan du bruke TAB-tasten for å navigere deg gjennom punktene. Naviger deg gjennom de forskjellige epokene ved å bruke pil-tastene til høyre og venstre.

Cirka 10 000 f.v.t. - 4000 f.v.t. Eldre steinalder

Ca. 4000 f. v. t.

Fangstfolk og fiskere søker ly i Kirkehelleren på Sanna i Træna. De spiser sel, fisk, småhval og sjøfugl.

Ca. 8500 f.v.t.

Fangstfolk, jegere og fiskere holder til på Vega. De bor i enkle telt eller små hytter i strandsona, og driver organisert fangst og fiske.

4000 f.v.t. - cirka 1800 f.v.t. Yngre steinalder

Ca. 3900 f.v.t.-2350 f.v.t.

Gjenstander fra Sør-Skandinavia brukes særlig på kysten av Sør- og Midt-Helgeland. Blant annet prestisjedolker fra Nord-Jylland. Det forteller om vareutveksling.

Ca. 2000 f.v.t.-1500 f.v.t.

Bofaste jegerfolk holder til i skogene på indre Helgeland

Cirka 1700 f.v.t. - cirka 500 f.v.t. Bronsealderen

Ca. 1800-500 f.v.t.

En mengde helleristninger lages på Tro, Flatøya og Rødøya i Alstahaug. de viser hval, elg, sel, båter, hester, fotsåler, abstrakte figurer, og det som er tolket som en skiløper. «Skiløperen» ser du i Helgeland Museums logo.

Ca. 800-700 f.v.t.

Et bronsesverd begraves på Remmen i Tomsvik på Tomma i Nesna.

På Hillstad i Brønnøy garves to bronseøkser ned i jorda under en steinhelle. Kanskje er det offergaver?

500 f.v.t. - 550 Yngre jernalder

550 - 800 Merovingertid

Ca. 200-800

Ringforma tunanlegg bygges og brukes. På Helgeland er ringtun funnet i Vassås i Bindal, Mo i Brønnøy, Leikenga på Tjøtta, Hov på Løkta i Dønna og Botnmoen i Kobberdal på Løkta. I tillegg er ett oppdaget på Øysund i Meløy på grensa mellom Helgeland og Salten.

Ca. år 500 og fremover

Høvdingdømmer dannes flere steder: på Dønna, Tjøtta, Torgar i Brønnøy og Sandnes i Alstahaug.

800 - 1066 Vikingtid

Ca. 1000

Noen risser inn runer i esjeberget på Æsøya i Vevelstad

873

Sigrid Sigurdsdotter på Sandnes (født ca. 850) har vært enke i ett år. Hun gifter seg med Torolv Kveldulvson fra Fjordane. De bor først i Torgar i Brønnøy, deretter på Sandnes etter hennes far dør. Torolv er kongens skatteoppkrever.

Ca. 965

Hårek på Tjøtta blir født

1066 - 1537 Middelalder

Ca. 1150-1200

Herøy, Alstahaug og St. Knuts kirke på Tilrem i Brønnøy, samt Brønnøy kirke bygges.

1100-1200

Tørrfisk blir den dominerende eksportvaren

1400-tallet

Noen mister eller begraver en gullring i jorda på Sanna i Træna. Inngravert i ringen står det «Buro, berto, beriora», et formular for å stoppe blod

1537 - 1660 Reformasjon

1647 - Dikterpresten Petter Dass blir født

Petter Dass ble muligens født på Herøy 1647. Han var prest, jekteskipper, proprietær og forfatter. Mest kjent for samtiden som salmedikter med bl. a. salmen Herre gud ditt dyre navn og ære.

1604

Helgeland innlemmes i Nordlandenes len (opprettet i 1598)

1660 - 1814 Enevelde

1767

Jekteskipper Zahl på Nordvika på Dønna oppretter bygdefarskontrakt med allmuen.

1804

Mathias Bonsach Krogh blir utnevnt til første biskop i det nyopprettede bispedømmet Nordlandene og Finnmark. Samme år utnevnes han til sogneprest i Alstahaug prestegjeld. Alstahaug kirke blir Nord-Norges første domkirke.

1814 - 1884 Embetsmannsstaten

1884 - 1930 Industrialisering

1900

Bergh-brygga på Leland står ferdig, etter at den forrige brant.

1901

Sandsundværulykka med storm og springflo 22. januar rammer 254 fiskere og tar livet til 34 mennesker i løpet av noen få timer. Kiste fra Sandsundvær kan ses på Herøy bygdesamling

1918 - 1940 Mellomkrigstid

1939

Velfjord historielag stiftes 4. november. Harald Strøm er formann. Se Strøm minnetun.

1931

Elsa Laula Renberg dør av tuberkulose på Brønnøy sykehjem. Hun ble 53 år.

1928

Nordlandsbunaden for kvinner er ferdig konstruert. Lær mer om bunaden på Vefsn museum!

1923

Gullfeber i Bindal etter at en av verdens rikeste gullårer blir påvist i kommunen.

1923

Halve Hemnesberget ødelegges i brann

1940 - 1945 Andre verdenskrig

1942

Våren 1942 begynte bygginga av hærkystfort (HKB) 16/974 Grönsviken kystfort. Fortet sto ferdig i desember samme år. Besøk Grønsvik kystfort. 

1940

9. mai krysset tyskerne grensa til Nordland. felttoget gjennom Nordland starter.

1945 - 1972 Etterkrigstid

1955

I oktober dette året starter produksjonen av Nesnalobben på Nesna.

1950-tallet

I denne perioden får mange helgelendinger innlagt strøm i husene sinde. Besøk Rana museum som har utstilling om husholdningsredskaper på strøm.

1946

Stortinget vedtar med 102 mot 42 stemmer at et jernverk skal bygges på Mo i Rana.

1949

Einar Mathisen Nordfjellmark leverer en gammel sammenknyttet skinnsekk til Velfjord bygdemuseum. Den skal ikke åpnes, og har siden hengt uåpnet i museet.

1972 - 2000 Oljealderen

1997

Petter Dass-kapellet på Træna står ferdig.

2000 - Informasjonenes tidsalder

Eldre steinalder
Yngre steinalder
Bronsealderen
Yngre jernalder
Merovingertid
Vikingtid
Middelalder
Reformasjon
Enevelde
Embetsmannsstaten
Industrialisering
Mellomkrigstid
Andre verdenskrig
Etterkrigstid
Oljealderen
Informasjonenes tidsalder

På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på "Godta alle", samtykker du i bruken av slike teknologier.